background

שימו לב – דו"חות 2014 של קופות הגמל רק מבלבלים אותנו !!!!!!!!!

לאחרונה קיבלנו בדואר או במייל את הדו"חות השנתיים של קופות הגמל .

מי ששמע את הפרסומות ברדיו הבין שמשרד האוצר דאג לכך שנוכל לקרוא אותם ולהבין סוף סוף מה יש לנו .

האם זה באמת  מה שקרה  בפועל  ?

ממש לא. הדו"חות המטעים הפכו אותנו למבולבלים עוד יותר  !!!

שאלות

 

איך זה קרה ?

לשם כך צריך להסביר את מה שקרה בשנת 2008. עד שנה זו ניתן היה להפקיד כסף למסלול חסכון הוני/תגמולים ( מסלול שבו מושכים כסף בסוף במשיכה חד פעמית ) או למסלול קצבה ( קבלת פנסיה מדי חודש) .

מ 2008 בוטל המסלול ההוני. קופות הגמל המשיכו לקבל כסף לקצבה אך מכיון שהן אינן יודעות לשלם קצבה זה נקרא " קופת גמל לא משלמת לקצבה" .מי שירצה מהם פנסיה יעביר את הכסף לקופה שכן יודעת לשלם פנסיה ( כמו קרן פנסיה) .

איך זה הוצג בדו"חות עד כה ?

הנתונים הוצגו בארבע שורות :

שורה ראשונה – הציגה את החסכון לתגמולים

שורה שניה- את כספי הקצבה

שורה שלישית – את כספי הפיצויים ( אם יש)

שורה רביעית – סכום ביטוח חיים למקרה מוות

מה השתנה בדו"חות השנתיים של 2014 ? 

כאשר מדובר בקופת גמל מהסוג שתיארתי ( "קופ"ג לא משלמת לקצבה " שהיתה קופ"ג לתגמולים עד 2008 ) הסכומים רשומים בשתי שורות עקריות :

שורה ראשונה- יתרת כספים המיועדים למשיכה חד פעמית

שורה שניה- כספי קצבה

שימו לב- אין הפרדה לחלק הפיצויים שכלול בתוך הסכומים האלה  !!!!

המשמעות היא שיתכן ורשום שהסכום המיועד למשיכה חד פעמית כולל את מרכיב הפיצויים שמן הסתם

אינו פטור ממס .

אדם  יכול לקבלת את הרושם שיש לו  200,000 שקל שניתן למשוך מיידית ובסוף מסתבר לו שחצי מהכסף הוא בכלל כסף פיצויים המצריך התחשבנות נפרדת .

הדיווח הזה מטעה ויש להזהר ממנו .

מה לעשות ? 

לשמור בצמוד לדו"ח החדש גם את הדו"ח הרבעוני האחרון של 9/14 שייתן לנו תמונה מדויקת יותר .

 

נקווה שבדו"חות הבאים יופקו הלקחים וניתן יהיה באמת לקבל נתונים שיעזרו לנו להבין איפה אנחנו עומדים .

עדיין מבולבלים ? מוזמנים לפנות אליי לייעוץ 050-2218303

 

10 תגובות למאמר

  • לא רק זאת, באישורים מצויין שם הקופה אך לא מספרה. אם לא די בכך, לא מצויין תאריך תחילת
    התוכנית – דבר הנחוץ מאוד הן בתוכניות הביטוח עם חיסכון, הן בקרן השתלמות והן בקופות גמל. חבל.

  • נדמה לי שהשינויים לא באו לקראת הלקוח אלא להפך כי:
    1 מאפשרים לקבל את כלל הדיווח במיל,זה לא טוב כי תוך מספר שנים הרבה חשבונות ייעלמו לחוסכים והדיווח בנייר של לפחות אחת לשנה היה מזכיר את קיום החשבון והוא יחסר, לקוח ירצה להתייעץ עם מומחה כלשהו או להציג את היקף חסכונו למישהו,לא יהיה לו נייר ביד בקיצור לדעתי העדר דיווח אחת לשנה הוא פגיעה קשה בלקוחות ולטובת חברות הביטוח (דאר,מנותקי קשר).
    2. חסר התשואה האישית והתשואה ל 4 שנים של הקופה שדרוש כדי לדעת כמה הלקוח בפועל הרוויח ואיך הקופה התנהגה בתשואותיה לאורך שנים, קחות אינפורמציה -יותר כוח בידי היועץ/משווק הפנסיוני.

    3. בגלל נתונים חסרים ישתמשו יותר במסלקה הפנסיונית דבר שיביא לעלויות נוספות ללקוח ו"הכנסות " למפעילי המסלקה -אגף שוק ההון.

    4. זאת בנוסף למצויין בכתבה ובמעיר לפני.
    מסקנה בשינויים כל העוסקים מרוויחים ורק הלקוח מפסיד. המפקחת מתכוונת לפרוש??

    תהיה

  • חסרים עוד הרבה פרטים שגם במסלקה לא מופיעים, למשל התפלגות ההשקעות לפי סוגי נכסים, ועוד דברים חשובים שציינתם וכמה נוספים.
    הצעתי לכל הגורמים המקצועיים שקוראים כאן היא לכתוב מכתב, כמו שעשיתי, לממונה על הביטוח ולהסביר מה חסר כאן ומשמעותי גם ללקוח.
    אם יהיו מספיק פניות, אולי יואילו בטובם ולשנות מהשנה הבאה.

  • חוסר הנתונים וההתאמות בין דו"ח רבעוני אחד למשנהו מחייבים התיחסות ומענה.
    הדוחות אינם מובנים מאליהם וצריכים להיות אנשי מקצוע על מנת להבין מה שרשום בהם.
    בכל מקרה , נראה כי ההטיה הינה לצד הקופה תמיד ולעולם לא לטובת הלקוח.
    יש לדרוש פקוח ומעקב של גורמי האכיפה והבקרה המתאימים.

להגיב על אייל מנדלאוי לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *