שנת 2022 בפתח ויש שינויי חקיקה שבהחלט משפיעים על
ההחלטות של הפורשים כגון : החלטה על מועד הפרישה ,
החלטה האם לעבוד בעבודה אחרת וכמה להרוויח ועוד .
ריכזתי עבורכם את השינויים המרכזיים :
העלאת גיל פרישה לנשים
לאחר שנים של ויכוחים סוכם על מתווה הדרגתי
בן 11 שנה הנוגע לנשים שנולדו החל מ 1.1.1960.
במשך 3 שנים ראשונות עולה גיל הפרישה בהדרגה ב- 4 חודשים
ואחר כך במשך 8 שנים ב- 3 חודשים . להלן הטבלה החדשה של גיל פרישה :
ילידות שנת גיל פרישה
1960 62 ו 4 חודשים
1961 62 ו – 8 חודשים
1962 63
1963 63 ו – 3 חודשים
1964 63 ו – 6 חודשים
1965 63 ו – 9 חודשים
1966 64
1967 64 ו – 3 חודשים
1968 64 ו – 6 חודשים
1969 64 ו – 9 חודשים
1970 ואילך 65
שינוי תקרת השתכרות שמונעת קצבת ביטוח לאומי
שינוי מבורך לחוק הזוי שמתנה קבלת קצבת אזרח ותיק
של ביטוח לאומי במגבלת הכנסה מעסק/שכר. החוק מפריד בין "גיל מותנה" – שבו ניתן
לקבל את הקצבה אם אין הכנסה משכר /עסק עד תקרה שנקבעה ו"גיל מוחלט" שבו
ניתן לקבל ללא התנייה ( אצל גברים זה 70) .
תיקון החוק העלה את הרף ומאשפר להרוויח יותר משכר/עסק וגם לקבל את הקצבה .
ההכנסה המירבית ליחיד ללא תלויים עלתה מ 6,000 ל 6,750 ב 2022 ועולה ל 7,750 ב 2023
בהתאם שונו גם התקרות לגבי תלויים . אפשר להכנס לאתר ביטוח לאומי ולראות את כל המקרים .
הורדת תקרת הפטור לפי 9(5) לנכה ועיוור
תקרת הפטור לנכה ועיוור יורדת החל מ 2022 מ 614,000 לשנה ל 400,000 לשנה ( בנכות של 365
יום ומעלה).
מדובר על הכנסה מיגיעה אישית ( שכוללת גם פנסיה ופיצויים) ויש לשינוי משמעות גדולה לעניין
חישובי הפטור וקבלת החלטות.
אדם שנכה 100% ועשה פריסת מס זכאי לפי פס"ד שבטון לפטור מלא בכל שנה ושנה בגין הנכות.
המשמעות של ההפחתה היא שיתכן שסכומי פיצויים שהיו אמורים להיות פטורים ממס בפריסה יהפכו
לחייבים עקב השינוי בחוק .
לנכים עם הכנסות גבוהות מדובר בשינוי מהותי ויש להתייעץ לפני ביצוע הפריסה .
שינוי מנגנון הבטחת היציבות בקרנות הפנסיה
כיום מנפיקה המדינה אגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה בריבית מובטחת של 4.86% על 30% מנכסיהן, במטרה להבטיח את יציבות התשואות בחיסכון הפנסיוני. במסגרת הרפורמה תופסק הנפקת אג"ח מיועדות, ובמקום זאת המדינה תעניק רשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני באמצעות הבטחת תשואה – קרנות הפנסיה ישקיעו בשוק ההון, ויקבלו הבטחת תשואה של 5.15% בשנה. המנגנון החדש אמור להבטיח את המשך ההגנה על יציבות החיסכון הפנסיוני באופן שאינו מביא לפגיעה כלשהי בעמיתי קרנות הפנסיה אולם ימים יגידו אם כך יהיה באמת.
פטור על הפנסיה – סעיף 9א
כאן לשמחתנו אין שינוי .המתווה של העלאת הפטור לאורך השנים נמשך.
מ 2012 עלה הפטור על הקצבה מ 35% מ 8,460 ל 52% היום . הגידול האחרון היה בשיעור
של 3% ב 2020.
הגידול הבא והאחרון אמור להיות ב 2025 ובו יצמח הפטור ב 15% נוספים ל 67% מהתקרה .
אחוז הפטור מושפע כמובן מפיצויים ומענקים שנתקבלו בפטור ועל כך כתבתי רבות במאמרים קודמים .
אז אלה הדברים המרכזיים . שתהיה לנו פוריה עם הרבה בריאות .
אייל איש יקר !
תודה על כל העשיה למען הפורשים וההתמדה לאורך שנים.
ההסברים, העדכונים, העצות והטיפים שלך לא יסולאו בפז.
תבורך !
תודהההההההההההה
תודה על כל אייל.
כתבות מקצועיות במיוחד .
בשמחההההההההההה
יישר כח ותודה על העידכונים.
קבלת קצבת אזרח ותיק מביטוח לאומי למי שהוא ״בגיל מותנה״ יכול לקבל אם אין הכנסה מעסק/שכר.
השאלה- האם הכנסה מרוחי ני״ע/קופת גמל/קרן השתלמות/דיבידנד/ריבית, זו הכנסה מעסק למרות שאינך עושה פעולות או עושה מעט מאוד פעולות
אני לא נכנס לביטוח לאומי . זה מצריך יעוץ נפרד